grenathegreatest.blogg.se

Det enda jag tycker mer illa om än folk, är mer folk. Jag ansvarar för vad jag skriver, inte vad du läser.

Har folk ingen heder i sitt arbete?

Kategori: Allmänt, Typ träning, hälsoinriktat förmodar jag

Jag kan inte sluta att förundras över hur många klienter jag får som varit hos så kallade "experter" inom träning, kost, hälsa, skador etc och fått helt fel hjälp. 
Och då menar jag verkligen så fel att det borde vara olagligt...
 
Alltså jag blir alldeles matt av den fruktansvärda okunskap dess branchfolk besitter. Det borde finnas någon form av uppsyn inom framförallt behandling av skador. 
Menar, tänk om du bara behövde hämta ut titel "hjärtkirurg" och sen behandla lite som man själv vill. 
 
Ok, alla kan inte vara perfekta (jo jag är, men ändå) , dock tycker jag att man borde ha koll på grunderna iaf.
 
Fick en klient för ett litet tag sedan som hade  riktigt svårt att göra squats, han hade fått höra av en naprapat (som tydligen hade gott rykte av någon anledning...) att det berodde på att hans höftböjare var för tighta och han behövde stretcha dem ordentligt... 
Självklart hade detta inte något som helst resultat, det räcker att kunna basläggande anatomi för att veta detta.
Så folk som söker hjälp är naturligtvis inte insatta i detta vanligtvis, men de går till folk som ska vara "experter" och får ändå ingen hjälp. 
 
Detta resulterar i att de som söker hjälp känner att det är helt hopplöst, inget kan hjälpa, bara för att de som borde hjälpa är okunniga..
 
Klienten som jag nämde ovan kunde efter besök hos mig redan efter två veckor (med rätt rehabträning) göra squats, även djupa, utan några problem. 
 
 
Önskar ofta att jag hade tid och möjlighet att hjälpa många fler, men ofta så har folk redan gett upp efter alla dåliga råd de fått så det är svårt. För att bli bättre måste man göra jobbet själv, jag kan bara ge verktygen. 
Och om man redan fått många bakslag kan jag förstå att det känns motigt. 
 
Status på arbetsbörda: Med tanke på hur länge sen det var jag hade tid att sitta ner och skriva blogg, behöver jag ens säga?
 
 
Kommentera inlägget här: