grenathegreatest.blogg.se

Det enda jag tycker mer illa om än folk, är mer folk. Jag ansvarar för vad jag skriver, inte vad du läser.

Jakten på en smärtfri rygg del 3. Behandlingar...

Kategori: Allmänt

Ja jösses, det här är vekligen ett huvudvärksämne för mig. Blir mörkrädd för hur galet fel det kan bli med behandlingar.
 
Jag klarar verkligen inte av det föråldrade svenska "sjukvårdstänket", för det är verkligen sjukvård. 
Det förekommer så förlegade och bevisat felaktiga behandlingar som till och med kan förvärra problemet.
 
Vi börjar med två av mina hatobjekt inom behandlingar. 
 
Operation- svenska läkares favorit "behandling" . Operation ska endast användas som sista utväg och inte som ett första steg i behandling, så galet.
Jobbar med rehab huvudsakligen utomlands och berättar man där hur skador ses och behandlas i Sverige, skrattar de och frågar om vården är kvar på 70-talet. 
I 9 fall av 10 kommer du inte bli bättre av en operation, jo kanske tillfälligt men om inte kroppen får hjälp att fungera optimalt, är det bara att flytta över problemet till annat ställe. 
Är det då inte bättre att hitta och utesluta alla andra behandlingar?
 
Kiropraktik- Att detta får användas så fritt som det görs är för mig en gåta. Det finns väldigt få bevis på att detta ska vara en effektiv behandlingsform (bevis så som forskning). I bästa fall ger det tillfällig lindring och i värsta fall gör det skadan värre. 
Vi pratar om att manipulera kroppens grund, skelettet. 
 
 
När vi ändå är inne på det så ska vi kolla nogrannare på hur fel det är att börja med skelett i fråga om behandlig. 
Säg att du har problem med en ryggkota, du går då och får detta "knäckt" vilket ger en tillfällig lindring. Men varför?
Jo för att detta quick fix gett kroppen lite extra "utrymme" och troligt gör att trycket på en nerv minskat. 
Fast detta kommer naturligtvis gå tillbaka till ursprungsläge, eftersom muskler, senor och ligament kommer dra sig tillbaka till det invanda mönstret som orsakat trycket från början. 
 
Nerver, det är det mest bortglömda som finns i frågan och skadehantering, men i mitt tycke det viktigaste att börja med. 
 
Får gå in på det mer vid annat tillfälle, finns hur mycket som helst att prata om kring det.
 
Vad jag vill säga är bara det att nerverna kring nacken är så oerhört känsliga, så att vrida och rycka där kan ge extrema följder, finns folk som dött till följd av sån behandling. Och ändå är det tillåtet att ägna sig fritt åt "kiropraktik.", galet. 
 
Se del 4 för råd om vad man kan göra här och nu
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: