grenathegreatest.blogg.se

Det enda jag tycker mer illa om än folk, är mer folk. Jag ansvarar för vad jag skriver, inte vad du läser.

Träna vad kroppen behöver, inte bara vad hjärnan vill.

Kategori: Allmänt

Spelar ingen roll hur "vältränad" en person är, om man bara hänger sig åt samma typ av aktivitet/träning/idrott så kommer kroppen tillslut säga ifrån. .
Det är relativt sällan man drar på sig skadeproblematik enbart för den sport/träning man hänger sig åt, såvida det inte är akuta skador som en vrickad fot t.ex. 
 
Så om vi räknar bort de akuta skadorna och istället tittar på de mer komplexa skadorna, är problemen till 9 av 10 gånger en samling av små saker som tillslut blivit en stor boll. Vackert uttryckt så det förslår, men vi fortsätter.
 
Jag har fullständigt tappat räkningen på hur många som kommer till mig med beskrivning av sina skador som "ont i knäna" eller "ont i ryggen", och sen vill ha en magisk lösning ala Alice i Underlandet för att sedan titta på mig med tom blick när jag försöker förklara verkligheten.
 
Det är även sällan i såna här fall som skadorna faktiskt sitter i rygg eller knän, det är snarare vanliga ställen som smärtan manifesterar sig. Anledning som jag kan gå in på i annat inlägg.
 
Tråkigt nog är det många som slutar med sin aktivitet/träning/idrott på grund av skadeproblem, vilka gör sig extra påminda vid träning. 
 
Man kan aldrig "vila" bort en skada, såvida man inte brutit benet, men även i sånt fall kan jag lova att jag kan hitta träning som går att utföra.
 
Det som behövs är rätt diagnos av vad problemet faktiskt är, och sedan få rätt anpassad träning för att rehabilitera.
 
Bara det att när man nämner "rehabilitera" tror folk automatiskt att man pratar om sjukgymnastik ala Agda 90år anpassade övningar där man vickar lite på tårna.
 
Det jag talar om är ingen rolig träning, men jag kan även lova att den är så långt ifrån Agda 90år anpassat som bara går. De som råkat ut för mina övningar vet vad jag menar.
 
Kan stolt säga att jag fått "elittränade" individer att få ont i muskler oh nästan vara nära till tårar efter bara 15min. Anledning är att jag hittat "den svaga punkten", stället/ställena där den kinetiska kedjan inte kopplar rätt. 
 
Alltså har vi hittat det kroppen behöver, men många gånger är det både tråkigt och obekvämt till gränsen av smärtsamt att åtgärda. 
 
Ska inte dra ut på inlägget mer nu, eftersom ingen ändå orkar läsa långa texter, men om du läser detta så grattis till att vara en lite bättre människa än andra.
 
I vilket fall så är slutsatsen att folk borde lyssna på mig mer.
 
Status på arbetsbörda- känns alltid aningen lättare efter jag fått raljera lite
 
 
Kommentera inlägget här: