grenathegreatest.blogg.se

Det enda jag tycker mer illa om än folk, är mer folk. Jag ansvarar för vad jag skriver, inte vad du läser.

Projekt "rädda knäna"

Kategori: Allmänt

För 1år sedan idag, startade jag ett projekt med namn "Save your knees". Och resultatet är över förväntning. 
Projektet innehöll 15 deltagare av olika ålder, kön och sysselsättning. Enda undantaget att alla är aktiva inom olika idrotter.
De hade alla haft långvariga smärtor kring knän, och efter provat en rad olika behandlingar utan märkbart resultat stod de mellan att sluta idrotta eller operera.
 
Av de 15 deltagarna är idag 12 helt återställda, i mening att de inte besväras av knäna av den grad att de kan idrotta för fullt.
1 deltagare hoppade av.
1 deltagare har fortfarande vissa problem som begränsar aktivitet, vilket vi jobbar vidare på.
1 deltagare fick ett akut trauma mot knä i samband med idrott, har dock gjort snabba framsteg och ska snart kunna vara tillbaka i fullt.
Inga operationer genomförda. 
 
 
 
 
 
Det har inte varit enkelt utan har krävt mycket av både mig som "behandlare" (i brist på bättre ord) och de som deltagit, mest dem faktiskt.
 
Någon mirakelkur finns inte, det är inte heller möjligt att behandla bort det enbart med hjälp av massage eller liknade. 
 
 
Kommer inte gå in närmare på detaljerna här, jobbar på att få en artikel publicerad i vår. 
 
Vad jag dock kan säga är att det är ett hårt arbete att bli frisk, man måste ta ansvar för sitt eget tillfrisknande i samarbete med någon som faktiskt kan identifiera problemet (och inte smärtan). Och även gemensamt hitta sätt att stärka och mobilisera.
Att bara slänga ihop ett träningsprogram som ska genomföras 2-3 gånger i veckan 30min pass, funkar väldigt sällan.
Man måste vara överens om hur/när/var som passar individen, hellre börja med 1-2 övningar som genomförs varje dag och sedan bygga vidare.
 
Det är patienten själv som känner sin egen kropp bäst, vilket många behandlare lätt glömmer. Man kan ge en övning som funkat för 100 pers men inte funkar alls för den här, då måste man hitta en ny lösning. 
 
Självklart behövs ytterligare undersökningar/deltagare för att kunna påvisa ett högre resultat, men så här långt är jag riktigt nöjd och glad för de som deltagit. 
 
Status på arbetsbörda: same same.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: