grenathegreatest.blogg.se

Det enda jag tycker mer illa om än folk, är mer folk. Jag ansvarar för vad jag skriver, inte vad du läser.

Logiskt tänkande vs. "så har jag alltid gjort"

Kategori: Allmänt, Typ träning

Talade med en "kollega" (jobbar iaf inom samma bransch) om ankelskador.
Person P kan vi kalla honom.
 
Samtalet gick ungefär (kan inte komma ihåg ordagrant) som föjer:
 
Person P-
"Jag har problem med en spelare som åker på ankelskada ständigt" .
Djup suck, som om det skulle vara med vilje spelaren skadar sig... I vilket fall framkom informationen om att stukningarna uppkommer när foten viker sig innåt, för att förklara det enkelt.
Jag-
"Ja sånt är inte kul, men jag antar att ni jobbar för att stärka så problemet kommer minska?"
Person P (suckar nu som om jag ställer en tokdum fråga) -
"Självklart gör vi det".
Jag:
"Jo det är ju självlkart, så av ren nyfikenhet, vad gör ni?"
Person P (berättar stolt)
-"Vi stretchar på utsidan för att mjuka upp och sen får han göra tåhävningar" (heter annat men för att de flesta ska hänga med vad jag menar).Och cykelträning Sen använder vi tejp vid träning."
Jag- (En stunds tystnad för att processa att denna förlegade metod fortfarande används) 
"Fast om skadorna uppstår på insidan, bör ni inte jobba på att stärka utsidan istället för att tänja ut det mer? "
"Och vad det gäller tåhävningar, och cykling, hur hjälper det att stärka vaden? "
Aldrig sett stukning som uppkommer av att foten lyfts och sätts ner rakt fram... Sa inte det sista men tänkte det.
Person P  - (Nu märkbart irriterad)-
"Ja vi har iallafall gjort på det här sättet vid andra ankelskador, och det har funkat bra".
Jag -(skeptisk- )
"Så de har inte haft mer problem efter det med ankelskador"?
Person P- (Nu märkbart besvärad istället-)
 "Jo det är klart att de uppkommit igen, har en spelare väl börjat få problem med ankelskador så har ju denne dåliga ligamenten och det går ju inte att ändra på".
Jag - (I valet och kvalet om jag ska fortsätta diskussionen-)
 "Det kan hända att ligamanten blivit uttänjda av ständiga skador, men då är det ju ännu viktigare att stärka upp utsidan så ligamenten kan få vila och hjälp att återgå till normalt."
"Och att tejpa ger ju bara kroppen en falsk trygghet, borde det inte vara viktigare att få igång de relevanta nervsignalerna så kroppen börjar tänka på att använda rätt muskler?"
Person P- (helt märkbart trött på detta meningslösa samtal-)
"Finns ju ingen som gör på det sättet, har iallafall aldrig hört att något sånt skulle fungera".
Jag -(är också trött på detta galet meningslösa samtal.)
"Ska säga till mina nu skadefria klienter som jag behandlat på detta sätt att jag haft fel, som tvingat på dem rehabprogram som faktiskt funkar".
Tänkte jag, men jag bara avslutade samtelet med ett 
"Ja om det funkar för er så är det ju bra."
 
Status på arbetsbörda- Jag gör iaf saker som funkar så mina klienter är nöjda.
Kommentera inlägget här: